12 Ekim 2015 Pazartesi

Kur'a Çekmek Caiz mi?

Ebu Hureyre'nin naklettiğine göre Peygamber (Sallallahu Aleyhi Ve Sellem) "İnsanlar ezan (okuma)da ve ilk safta ne (kadar fazilet ve sevab) olduğunu bilselerdi ve bunu ancak kur'a ile elde edebilecek olsalardı aralarında kur'a çekerlerdi" buyurmuştur.

(Buhari, Ezan, 9, 32; Müslim, Salat, 28; Tirmizi, Mevakit, 52)

Yine Ayşe (Radîyallahu Anhe)'nin naklettiğine göre Peygamber (Sallallahu Aleyhi Ve Sellem) bir sefere çıkacağı zaman hanımları arasında kur'a çeker ve kur'a kime çıkmışsa berabe­rinde onu götürürdü. (Buhari, Hibe, 15; Müslim, Fedailu's-Sahabe, 13)

Diğer taraftan, Medîne'de, Ensar'ın hangi muhâciri iskân edeceği kur'a ile belirlenmiş

(Buhârî, Şehâdât, 30, Menâkıbu'l Ensâr, 46),

Yine bir defasında ezanı kimin okuyacağı
konusunda sahabe arasında anlaşmazlık çıkınca, problem kur'a ile çözümlenmiştir. (Buhârı, Ezan, 9)

Kur'a çekmek, hakkın ispatı için değildir, kalpleri hoş tutmak ve kırgınlığı önlemek içindir. Kişilerin "hak" larıyla ilgili olan konularda kur'a çekmek caiz değildir. Bu konuda, delillere itibar edilerek karar verilir. Örneğin sokakta bulunan bir çocuğun babası kimdir diye kur'a çekilemez, araştırılır ve delillere göre mahkeme tarafından bir karar verilir.

Ancak bir hakkın verilmesinde değil de, bir hediyenin veya ilave bir iyiliğin yapılmasında, ya da bir hakkın nöbetleşe kullanılmasında sırayı belirlemek için kura çekilebilir ve bu durumda kura çekilmesi diğer kişilerin kalbinin kırılmasını da önler. Örneğin şayi hisseli bir arazinin ortaklarının her birinin bu araziden aynı anda yararlanması ve arazinin bölünmesi mümkün değilse, her dönem bu araziyi birisi kullanmak üzere anlaşabilirler ve sırayı belirlemek üzere aralarında kur'a çekebilirler.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder