25 Ekim 2013 Cuma

Hamd ve Salat'ın Tefsiri

Hamd ve Salat'ın Tefsiri

  
   

Hamd Allah içindir. Muhammed'e (s.a.v.) ve ehl-i beytine salat ve selam olsun.

"El-Hamdulillah" ifadesi, tercih yapılabilen ve isteğe bağlı olan bir iyiliğe karşı, yüceltme ve saygı gayesiyle sözlü bir övgü ifade etmektedir. Bunun aslı kalbe ve dile bağlıdır. Oysa şükür böyle değildir. Şükür; dil, gönül ve organlarla olur. İfade ettiği mana ve kapsam bakımından "Hamd" dan daha genel, sebep açısından ise daha özeldir. Çünkü şükür (teşekkür) herhangi bir nimete karşılıktır. Fakat "Hamd" sebep bakımından daha genel, ifade ettiği anlam ve kapsam bakımından ise daha özeldir. Çünkü hamd, hem nimete hem de başka şeylere karşılık olarak yapılır. Bu yüzden hamd ile şükür arasında genellik ve özellik açısından ayırıcı bir nokta bulunmaktadır. Bazen, ikisi de aynı şeyde bulunabilirler, bazen de birinin varlığında diğeri bulunamaz.

"Ve Sallallahu Ala Muhammed'in ve Ala Alihi ve Sellem" ifadesi Allah'ın (c.c), kulu Muhammed'e (s.a.v.) getirdiği salatların en sahihidir.

Buhari (r.a.), Ebu'l Aliye'den (r.a.) şöyle rivayet etmiştir: "Allah'ın (c.c.) kuluna salatı, onu melekler katında anması ve övmesi şeklindedir."

Nitekim İbni Kayyım'ın (r.a.) da bu gerçeği "Cilalü'l-Efham" ile "Bedaiü'l-Fevaid" adlı kitaplarında kesin bir dille açıklamıştır.

Ben de (Muhammed b. Abdulvahhab) şöyle diyorum: Buradaki salat ile, dua etmek kastedilir. Nitekim Ali'den (r.a.) merfu olarak gelen rivayet şöyledir:

"Melekler, sizden biriniz namazgahında olduğu sürece 'Allah'ım, ona mağfiret et, Allah'ım, ona merhamet et.' diye salat ederler (dua ederler7.)". (Buhari, Ezan: 30, 36. Büyü: 49. Ebu Davud, Salat: 20. Darimi, Salat: 122, Muvatta. Salat: 51, 54. Müsned: 2/312, 486, 502)

"Ve Ala Alihi" sözüne gelince; bu dinde ona uyanları ifade etmektedir. İmam Ahmed b. Hanbel (r.h.) ve bir çok sahabi böyle söylemişlerdir. Buna göre bu söz, hem sahabeyi, hem de sahabe dışındaki müminleri kapsar.

  

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder