Hacamat İçin Günlerin Tercihi
meselesi
Bismillah.
Hacamat hakkında sorulan bir mesele şu
şekildedir: Hacamat yaptıracak kimsenin arabî ayın on
yedinci, on dokuzuncu ve yirmi birinci günlerini
tercih etmesinin tavsiye edildiğini sahih
hadislerde görmekteyiz. (bkz.: Ebu Davud 3861
Tirmizi 2058, İbn Mace 3486, Hakim 4/209, 409,
Ahmed 1/354 Beyhaki 9/340)
Lakin bu tarihler, çarşamba, salı veya cumartesi
gününe tevafuk ederse hacamat yaptırmakta
sakınca var mıdır? Çünkü zikredilen günlerde
hacamat yaptırmanın doğru olmadığına dair
sıhhatini bilmediğimiz bazı hadisler
nakledilmektedir.
Cevap:
1- Hakim (4/409, Beyhaki 9/34 ve Ebu Nuaym
Tıbbu'n-Nebevi s.90 Ebu Hureyre radıyallahu
anh'den merfuan rivayet ediyorlar: "Her kim
çarşamba veya cumartesi hacamat yaptırır da
alaca veya abras hastalığına yakalanırsa
kendisinden başkasını kınamasın"
Bu rivayetin isnadında Süleyman b. Erkam
metruktur. bkz.: Suyuti Leali (2/409, 410)
Mecmau'z-Zevaid (5/92) İbn Arrak Tenzihu'ş-
Şeria (2/358) İbn Adiy el-Kamil (4/1446) Suyuti
Tıbbu'n-Nebevi (s.248) Tifaşi eş-Şifa (s.160)
2- Hakim (4/409) İbn Mace (3487-88) Ebu
Nuaym Tıb (s.25) Abdullah b. Ömer radıyallahu
anhuma'dan merfuan rivayet ediyorlar: "Hacamat
hafızın hafızasını, akıllının aklını artırır. Allah'ın
adıyla hacamat yapın. Perşembe, Cuma,
Cumartesi ve pazar günleri hacamat yapmayın.
pazartesi günü hacamat yapın. cüzzam ve baras
hastalığı ancak çarşamba günü iner"
Önceki muhaddislerden bu hadisin sahih
olmadığını birçok kimse söylemiştir. bkz.: İbn
Cevzi İlelu'l-Mutenahiye (2/391) Şerhu'l-Camii
Cami'i's-Sagir (4/4) Darekutni Ziyad b.
Yahya'nın bu rivayette tek kaldığını söylemiştir.
Ebu Hatim: "Bu hadis hiçbir şekilde sahih
değildir. doğruluk ehlinin rivayeti de değildir.
ravilerinden İsmail ve el-Musenna meçhuldürler"
dedi. Acluni Keşfu'l-Hafa (1/416)
Lakin Şeyh Elbani rahimehullah şahit rivayet
yollarını toplayarak buna hasen demiştir. Bkz:
es-Sahiha (766)
Netice: Hacamat için pazartesi ve salı günlerini
tercih etmelidir. şayet bu günler arabi ayın 17, 19
ve 21. gecesine tevafuk ederse bu daha hayırlı
olur. lakin ayın diğer günlerine tevafuk eden
pazartesi ve salı günlerinde hacamatta
sakınca yoktur. 17, 19 ve 21. günlerinin tercihine
dair tavsiye müstehaplık ifade etmektedir. Çünkü
bu konudaki emir, fazilet içeren bir sebebe
bağlanmıştır. diğer günlerde hacamat
yapılamayacağı anlamına gelmez. fakat diğer
günler çarşamba, perşembe, cuma, cumartesi ve
pazar günlerine tevafuk ederse bu günlerden
kaçınmalı, pazartesi ve salı günlerini tercih
etmelidir. yukarıda zikredilen rivayetler ve vakit
darlığından dolayı zikredemediğim bütün
rivayetlerin orta yolu budur. Allah en iyi bilendir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder