16 Şubat 2016 Salı

İlim Ehlininden "Dar" İle İlgili Açıklama!


Allame ibnu Muflih şöyle diyor:

“Ahkamul müsliminin galip olduğu her dar, darul islamdır. Yine ahkamul küffarın galip olduğu her dar da, darul küfürdür. Bu iki darın dışında dar yoktur.

(Kitabu adabu şeriyye / Allame ibnu Muflih )

El-Hurraşi şöyle diyor:

“Darul harb; harbilerin hakim oldukları yerlerdir.”

(Şerh-u Muhtasar-ı Halil / El Hurraşi )

Yani darul harb, müslümanların islami hükümleri tatbik etmeye muktedir olmadıkları beldedir.

Ed- Dusuki şöyle diyor:

“Darul islam, içerisinde islami şeairler ikame edildikçe darul harbe dönüşmez”

(Haşye-tud Dusuki ala şerhil kebir / Ed-Dusuki )

Ancak içerisinde islami şeairleri ikame etme imkan ve kudreti olmazsa o zaman darul islam, darul harbe dönüşür.

Dünyanın neresi olursa olsun dinleri hususunda fitne içine düşmekten herhangi bir korkuları olmaksızın dini şeairlerini ikame etmeye muktedir oldukları her yer darul islamdır. Ancak dinin şeairlerinin ikamesinin kesildiği,
müslümanların imanının yok olduğu bir dar da; kendiliğinden darul harb olur.

(Asarul harb / Vehbe Zuhayli )..

İmam Nevevi şöyle diyor:

“Darul harb üç kısımdır:

1-Müslümanların meskun bulundukları yerler,

2-Müslümanların feth edip gayri müslim ahalisinin cizye karşılığında iskan ettikleri yerler,

3-Başlangıçta Müslümanların meskun bulundukları, fakat daha sonra gayri müslimlerin istila ve hakimiyetleri altına geçen yerlerdir.

Ancak ben bazı muteahhirin şunu
zikrettiklerini gördüm:

Şayet (Bu üçüncü kısımda) zikredilenin içerisinde müslümanlar (Ahkam-ı şeriatle hümetmekten) men olunmuyorlarsa orası darul İslam’dır. Yok müslümanlar (Kafirlerin istila ve hakimiyetleri altına giren yerlerde ahkam-ı şeriatle hükmetmekten) men olunuyorlarsa o zaman o belde darul küfürdür.

(Ravdatut talibin / İmam Nevevi )

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder