21 Ekim 2016 Cuma

Nemmam Tarafından Kendine Söz Getirilen Kimse Ne Yapmalı?

Dinimizde söz taşımak yasaklandığı gibi,kendine söz getirilen kimseye de bazı görevler yüklenmiştir. Bunlar şunlardır.

1-Söz taşıyana inanmamaktır. Zira nemmam fasıktır. Şahidliği kabul edilmez.
Nitekim Allah cc  şöyle buyurmuştur.”Ey iman edenler eğer fasıkın biri size bir haber getirirse onun doğruluğunu araştırın. Yoksa bilmeden bir topluluğa sataşırsınız da sonra yaptığınıza pişman olursunuz. (49 Hucurat, 6) öyleyse koğucuyu tasdik etmemelidir.
2-Onu koğuculuktan men etmeli, kendisine nasihatte bulunmalı, yaptığının kötü bir iş olduğunu söylemelidir.
3-Tövbe etmediği takdirde ona Allah için buğzetmelidir. Zira o kimse Allah katında sevimsizdir. Allah’ın buğzuna uğramıştır. Allah’ın buğzettiği kimseye buğzetmek vaciptir.
4-Yanında olmayan, sözü getirilen kardeşine suizanda bulunmamalıdır.
5-Koğucunun söyledikleri kendisine o hususta tecessüs ve araştırma yapmaya sevk etmemelidir. Zira Allah cc  tecessüsü yasaklamıştır.
6-Kuğucuya yasak ettiği şeyi kendisi yapmamalı, onun konuştuğu şeyleri başkasına anlatarak “filan şöyle dedi” dememelidir. Zira bunu yaparsa kendi de nemmam ve gıybetçi olur, başkasına yasakladığı şeyi kendisi işlemiş sayılır. Hadislerde şöyle uyarılırız.”Şaşırtıcı derecede büyük iftiranın ne olduğunu biliyormusunuz? Aralarını bozmak için,insanlar arasında söz taşımaktır.”
(Münavi, feyzul-kadir 1/114)

İbn abbas (ra) anlatıyor. Rasulullah (sallallahu aleyhi ve sellem) iki kabrin yanından geçiyordu: Bunlar azap görüyorlar.
Hemde kendilerince azap görmeleri büyük bir günahtan değildir.
Biri koğuculuk yapardı,diğeri de idrarından sakınmaz iyice taharetlenmezdi buyurdu.”
(Buhârî, Vudû 55, 56, Cenâiz 82, Edeb 49. Ayrýca bk. Ebû Dâvûd, Tahâret 11; Tirmizî, Tahâret 53; Nesâî, Tahâret 26, Cenâiz 116; Ýbni Mâce, Tahâret 26. Münziri,et-terğib vet-terhib 3/498)
Söz taşımak ve kin cehennemdedir. Aynı zaman da bunların ikisi bir Müslümanda bulunmaz.
( Münziri,et-terğib vet-terhib 3/498)

İbni Mes'ud radıyallahu anh 'den rivayet edildiğine göre, Nebî sallallahu aleyhi ve sellem şöyle buyurdu:
- "Size el-adh kelimesinin ne demek olduğunu söyleyeyim mi? O, insanların arasını bozmak için laf taşımak demektir."
Müslim, Birr 102

Yine Rasulullah (sallallahu aleyhi ve sellem)  “Koğucu ve falcı benden değildir, bende onlardan değilim” buyurdu ve şu ayeti okudu. Mü’min erkeklere ve kadınlara, yapmadıkları bir şeyden dolayı (haksız yere) eziyet edenler, şüphesiz bir iftira ve apaçık bir günah yüklenmiştir. (Ahzab -58)
Fesat ve zararı çok olan şeylerin cezaları da çok büyük olur. Bu büyük günahları işleyenlerin nesebinde bozukluk bulunacağı da ifade edilmiştir. Allah-u teala “dil ile iğneleyen, koğuculuk eden.”(kalem suresi 11) buyurduktan sonra,”bütün bunlar dışında birde soysuzlukla damgalanmış” (kalem suresi 13) buyurmuştur.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder